درباره ی ما

 

کتابخانه ی مرکزی و انتشارات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

این کتابخانه در سال 1365 همزمان با تاسیس دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1386 به ساختمان فعلی با مساحت حدود 1800 متر مربع منتقل گردید. مجموعه ی کتابخانه ی مرکزی، از کتاب ها و نشریات (فارسی ولاتین)، پایان نامه ها و گزارش ها، بانک های اطلاعاتی و لوح های فشرده تشکیل شده است.

تعداد کل کتاب های فارسی و لاتین 47642 نسخه می باشد. تعداد پایان نامه های این مرکز در مقطع دکتری و دکتری تخصصی بیش از 3160 عنوان و تعداد نشریات ادواری این کتابخانه 11 عنوان نشریه ی لاتین و تعدادی نشریه ی فارسی است.

روش طبقه بندی منابع در این کتابخانه روش طبقه بندی کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا (NLM) است و منابع موجود در زمینه های پزشکی (پایه و بالینی) و علوم وابسته می باشند. نرم افزار مورد استفاده نرم افزار جامع کتابخانه ای پارس آذرخش است که در سال 1374 در این کتابخانه نصب شده است. خدمات بخش های فهرست نویسی، جستجو در منابع و امانت کتاب به صورت ماشینی انجام می شود.

کتابخانه ی مرکزی دانشگاه دارای 12 کتابخانه ی اقماری به شرح ذیل است:

1. کتابخانه ی دانشکده ی دندانپزشکی

2. کتابخانه ی دانشکده ی پیراپزشکی

3. کتابخانه ی دانشکده ی توانبخشی

4. کتابخانه ی دانشکده ی بهداشت

5. کتابخانه ی دانشکده ی پرستاری زاهدان

6. کتابخانه ی دانشکده ی پرستاری ایرانشهر

7. کتابخانه ی دانشگاه بین المللی چابهار

8. کتابخانه ی بیمارستان امام علی (ع)

9. کتابخانه ی بیمارستان خاتم (ع) 

10. کتابخانه ی بیمارستان بوعلی

11. کتابخانه ی بیمارستان چشم پزشکی الزهرا

12. کتابخانه ی بیمارستان روانپزشکی بهاران

لازم به ذکر است که این کتابخانه ها به صورت نیمه متمرکز اداره می شوند: فهرست نویسی و آماده سازی منابع در کتابخانه ی مرکزی انجام می شود و هر یک از کتابخانه ها خدمات مرتبط با تخصص و رشته های موجود در دانشکده یا بیمارستان مربوط را ارائه می کنند.

کتابخانه ی مرکزی به صورت مشترک با کتابخانه ی دانشکده پزشکی و دانشکده ی پیراپزشکی در محل دانشکده ی  پزشکی قرار دارد.

دانشجویان می توانند علاوه بر کتابخانه ی دانشکده ی خود از کتابخانه ی مرکزی نیز کتاب امانت بگیرند.

ساعات کار کتابخانه ی مرکزی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7/15 تا 19 و پنج شنبه از ساعت 7/30 تا 13 می باشد.

شرح وظایف اداره ی کتابخانه ی مرکزی دانشگاه:

1. انجام فرآیند سفارشات خارجی نشریات چاپی، جمع آوری نیازهای گروه های آموزشی دانشگاه- تهیه ی پروفرم از طریق مناقصه با شرکت های مجاز- تامین اعتبار ریالی- بستن قرارداد با کارگزار برنده- دریافت نشریات خارجی- ورود اطلاعات به بانک فهرستگان کتابخانه ی مرکزی- ورود اطلاعات به کاردکس نشریات- پیگیری شماره های کسری نشریات- ارسال نشریات به کتابخانه های تابعه ی دانشگاه و تسویه حساب نهایی با کارگزار.

2. تهیه و آبونمان پایگاه ها و بانک های اطلاعاتی الکترونیکی (اعم از نشریات، کتابها، سمینارها، کنگره ها و ...) جهت تامین نیازهای علمی دانشجویان و اعضاء هیئت علمی

3. انجام پروسه سفارشات خارجی تهیه کتب و سایر منابع مرجع اعم از کتاب و سی دی و ... به منظور تامین نیازهای علمی دانشجویان و اعضاء هیئت علمی: (جذب سهمیه ی ارزی، اختصاص یافته از طریق نمایشگاه های بین المللی و تخصصی و گاهی مستقیم از ناشر یا نماینده آن در اروپا و آسیا) تخصیص ارز از وزارت متبوع - تامین اعتبار ریالی جهت خرید از نمایشگاه ها

4. انتشار فهرستگان نشریات ادواری دانشگاه

5. انجام امور تخصصی برای پایان نامه ها: ورود اطلاعات در نرم افزار کتابخانه، بازیابی اطلاعات از بانک اطلاعاتی پایان نامه ها جهت کمک به متخصصین و اعضاء هیئت علمی دانشگاه.

6. پیشنهاد تامین اعتبار لازم جهت تکمیل و توسعه ی کتابخانه های تابعه و تقویت سطح ارتقاء آنها.

7. اطلاع رسانی و جستجوی اطلاعات علمی مورد نیاز از بانک ها و پایگاه های علمی الکترونیکی برای اعضاء هیئت علمی و دانشجویان و پرسنل به منظور ارتقاء سطح علمی و رفع نیازهای محققین

8. راه اندازی و ایجاد پایگاه عرضه ی اطلاعات (کتابخانه الکترونیکی) در کتابخانه های تابعه و تبدیل سیستم های دستی امانت و اطلاع رسانی به سیستم ماشینی

9. هماهنگی و همکاری در ایجاد مکانیزمهای مناسب برای دستیابی کاربران به آخرین منابع علمی مورد نیاز

10. نظارت و بازدید از کتابخانه های تابعه ی دانشگاه و کمک به تجهیز آنها به منابع علمی و ابزارها و تجهیزات لازم و همکاری جهت رفع مشکلات کتابخانه ها در حد امکان

11. آموزش بانکها و پایگاه های الکترونیکی به اعضاء هیئت علمی و کتابداران جهت دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی الکترونیکی

12. تهیه ی گزارشات ماهانه و سالانه از کلیه ی واحدهای تابعه به منظور نظارت بهتر و کمک به حل مشکلات آنان

13. همکاری و هماهنگی با کارشناسان عرضه ی اطلاعات وزارتخانه در جهت اصلاح روندها و انطباق آن با نیازهای روز کاربران

14. اقدامات لازم جهت جذب و جابجایی نیروی انسانی کتابخانه ها در سطح دانشگاه

15. اطلاع رسانی منابع موجود در کتابخانه ها اعم از چاپی و الکترونیکی به کلیه ی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان جهت بهره گیری و استفاده از دانش و منابع موجود.

16. کمک به اعضاء هیئت علمی در امر تحقیق با تهیه ی مقالات و منابع علمی مورد نیاز اعم از پایان نامه، خلاصه مقالات، سمینارها، full text مقالات و ... جهت ارتقاء سطح علمی آنان در راستای کمک به طرح های تحقیقاتی

17. پیشنهاد تامین اعتبار لازم جهت تکمیل و توسعه ی کتابخانه های تابعه و تقویت سطح ارتقاء آن ها

18. برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مصوب با توجه به نیاز روز برای کلیه ی کتابداران واحدهای تابعه ی اداره  ی کتابخانه ی مرکزی به منظور توانمندسازی آن ها

اهداف:

فراهم آوری، سازماندهی و ارائه ی خدمات دسترس پذیر منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز پژوهشگران، جهت پیشبرد امر آموزش و پژوهش 

کمک به برنامه های آموزشی دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی

کمک به برنامه های پژوهشی دانشگاه

گردآوری مواد کتابخانه ای اعم از چاپی و غیر چاپی و الکترونیکی

انجام خدمات فنی (فهرست نویسی، سازماندهی و نمایه سازی) کلیه ی منابع کتابخانه

راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی

راهنمایی و مشاوره اطلاعاتی به محققان و پژوهشگران در امر تحقیق

جامعه استفاده کننده از خدمات کتابخانه:

1.        كليه دانشجويان رشته هاي تحت پوشش دانشگاه در مقاطع مختلف

2.        اعضاي هيئت علمي شاغل اعم از رسمي، پيماني، قراردادي و طرحي

3.        كليه پزشكان شاغل در دانشگاه

4.        کارمندان شاغل در دانشگاه داراي مدرك كارداني به بالا (در حد نيازهاي تخصصي)

5.       دانشجويان ميهمان از ساير دانشگاهها.


 

 

 


معرفی کتابخانه

محتوای مرتبط