کتابخانه ی مرکزی و انتشارات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این کتابخانه در سال 1365 همزمان با تاسیس دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1386 به ساختمان فعلی با مساحت حدود 1800 متر مربع منتقل گردید. مجموعه ی کتابخانه ی مرکزی، از کتاب ها و نشریات (فارسی ولاتین)، پایان نامه ها و گزارش ها، بانک های اطلاعاتی و لوح های فشرده تشکیل شده است. تعداد کل کتاب های فارسی و لاتین 50892 نسخه می باشد. کتب فارسی کتابخانه شامل 7667 عنوان و 39723 نسخه و کتب لاتین شامل 4950 عنوان و 11169 نسخه می باشد. تعداد پایان نامه های این مرکز در مقطع دکتری و دکتری تخصصی بیش از 3160 عنوان و تعداد نشریات ادواری این کتابخانه 11 عنوان نشریه ی لاتین و تعدادی نشریه ی فارسی است. تعداد کل کتب خریداری شده در سال 1401 در حال حاضر تعداد اعضای فعال کتابخانه 7363 نفر میباشد. روش طبقه بندی منابع در این کتابخانه روش طبقه بندی کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا (NLM) است و منابع موجود در زمینه های پزشکی (پایه و بالینی) و علوم وابسته می باشند. نرم افزار مورد استفاده نرم افزار جامع کتابخانه ای پارس آذرخش است که در سال 1374 در این کتابخانه نصب شده است. خدمات بخش های فهرست نویسی، جستجو در منابع و امانت کتاب به صورت ماشینی انجام می شود. کتابخانه ی مرکزی دانشگاه دارای 12 کتابخانه ی اقماری به شرح ذیل است: 1. کتابخانه ی دانشکده ی دندانپزشکی 2. کتابخانه ی دانشکده ی پیراپزشکی 3. کتابخانه ی دانشکده ی توانبخشی 4. کتابخانه ی دانشکده ی بهداشت 5. کتابخانه ی دانشکده ی پرستاری زاهدان 6. کتابخانه ی دانشکده ی پرستاری ایرانشهر 7. کتابخانه ی دانشگاه بین المللی چابهار 8. کتابخانه ی بیمارستان امام علی (ع) 9. کتابخانه ی بیمارستان خاتم (ع) 10. کتابخانه ی بیمارستان بوعلی 11. کتابخانه ی بیمارستان چشم پزشکی الزهرا 12. کتابخانه ی بیمارستان روانپزشکی بهاران لازم به ذکر است که این کتابخانه ها به صورت نیمه متمرکز اداره می شوند: فهرست نویسی و آماده سازی منابع در کتابخانه ی مرکزی انجام می شود و هر یک از کتابخانه ها خدمات مرتبط با تخصص و رشته های موجود در دانشکده یا بیمارستان مربوط را ارائه می کنند. کتابخانه ی مرکزی به صورت مشترک با کتابخانه ی دانشکده پزشکی و دانشکده ی پیراپزشکی در محل دانشکده ی پزشکی قرار دارد. دانشجویان می توانند علاوه بر کتابخانه ی دانشکده ی خود از کتابخانه ی مرکزی نیز کتاب امانت بگیرند. سالن مطالعه ی کتابخانه بصورت مجزا و مخصوص خانم ها و آقایان در ساعات اداری دایر می باشد. سالن آموزش منابع الکترونیک کتابخانه در طبقه ای مجزا قرار دارد، و کارگاه های مختلف آموزشی در آن برگزار میگردد. تعداد کامپیوترهای این بخش 40 دستگاه می باشد. قابل ذکر است این سالن به تجهیزاتی از قبیل تخته وایت برد هوشمند، ویدئو پروژکتور، سیستم صوتی و تلویزیون 42 اینج مجهز می باشد. پایگاه های اطلاعاتی مختلف مربوط به رشته های مختلف علوم پزشکی در وب سایت کتابخانه ی مرکزی وجود دارد و دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان با داشتن نام کاربری و کلمه ی عبور می توانند از آن استفاده نمایند. تعداد کل کارکنان کتابخانه 16 نفر میباشد که از این تعداد 8 نفر در رشته ی کتابداری پزشکی تحصیل کرده اند و 2 نفر مدرک کتابداری عمومی و 6 نفر هم مدرک غیر مرتبط با رشته ی کتابداری دارند. شایان ذکر است مخزن کتابخانه ی مرکزی بصورت باز اداره میشود و دسترسی دانشجویان ارشد و اعضای هیات علمی به مخزن بلامانع است. بخش مشاوره اطلاعاتی با 10 سیستم مشغول خدمت رسانی است و تعداد سیستم های سالن آموزش منابع الکترونیک 40 عدد می باشد. کارگاه 3 روزه ی تدوین برنامه راهبردی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی در شهریور ماه 1401 برگزار شد و اطلاعات آن از طریق لینک زیر در دسترس است: با توجه به وجود بارکدخوان در بخش امانت کتابخانه امکان امانت خودکار در کتابخانه فراهم می باشد. دانشجویان و مراجعان مختلف می توانند با استفاده از سیستم های بخش اینترنت و اطلاع رسانی نسبت به جستجوی منابع مختلف کتابخانه اقدام نمایند. همچنین با استفاده از امکان اتصال از طریق VPN کاربران محترم می توانند فارغ از مکان و زمان در منابع کتابخانه به جستجو بپردازند. کاربران کتابخانه میتوانند سوالات مختلف خود را در زمینه ی منابع مختلف و مشکلات احتمالی در بخش پرسش از کتابدار وبسایت کتابخانه ی مرکزی مطرح نمایند و در اولین فرصت پاسخ خود رو دریافت کنند. ساعات کار کتابخانه ی مرکزی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7/15 تا 19 و پنج شنبه از ساعت 7/30 تا 13 می باشد. ماموریت کتابخانه ی مرکزی دانشگاه: 1. انجام فرآیند سفارشات خارجی نشریات چاپی، جمع آوری نیازهای گروه های آموزشی دانشگاه- تهیه ی پروفرم از طریق مناقصه با شرکت های مجاز- تامین اعتبار ریالی- بستن قرارداد با کارگزار برنده- دریافت نشریات خارجی- ورود اطلاعات به بانک فهرستگان کتابخانه ی مرکزی- ورود اطلاعات به کاردکس نشریات- پیگیری شماره های کسری نشریات- ارسال نشریات به کتابخانه های تابعه ی دانشگاه و تسویه حساب نهایی با کارگزار. 2. تهیه و آبونمان پایگاه ها و بانک های اطلاعاتی الکترونیکی (اعم از نشریات، کتابها، سمینارها، کنگره ها و ...) جهت تامین نیازهای علمی دانشجویان و اعضاء هیئت علمی 3. انجام پروسه سفارشات خارجی تهیه کتب و سایر منابع مرجع اعم از کتاب و سی دی و ... به منظور تامین نیازهای علمی دانشجویان و اعضاء هیئت علمی: (جذب سهمیه ی ارزی، اختصاص یافته از طریق نمایشگاه های بین المللی و تخصصی و گاهی مستقیم از ناشر یا نماینده آن در اروپا و آسیا) تخصیص ارز از وزارت متبوع - تامین اعتبار ریالی جهت خرید از نمایشگاه ها 4. انتشار فهرستگان نشریات ادواری دانشگاه 5. انجام امور تخصصی برای پایان نامه ها: ورود اطلاعات در نرم افزار کتابخانه، بازیابی اطلاعات از بانک اطلاعاتی پایان نامه ها جهت کمک به متخصصین و اعضاء هیئت علمی دانشگاه. 6. پیشنهاد تامین اعتبار لازم جهت تکمیل و توسعه ی کتابخانه های تابعه و تقویت سطح ارتقاء آنها. 7. اطلاع رسانی و جستجوی اطلاعات علمی مورد نیاز از بانک ها و پایگاه های علمی الکترونیکی برای اعضاء هیئت علمی و دانشجویان و پرسنل به منظور ارتقاء سطح علمی و رفع نیازهای محققین 8. راه اندازی و ایجاد پایگاه عرضه ی اطلاعات (کتابخانه الکترونیکی) در کتابخانه های تابعه و تبدیل سیستم های دستی امانت و اطلاع رسانی به سیستم ماشینی 9. هماهنگی و همکاری در ایجاد مکانیزمهای مناسب برای دستیابی کاربران به آخرین منابع علمی مورد نیاز 10. نظارت و بازدید از کتابخانه های تابعه ی دانشگاه و کمک به تجهیز آنها به منابع علمی و ابزارها و تجهیزات لازم و همکاری جهت رفع مشکلات کتابخانه ها در حد امکان 11. آموزش بانکها و پایگاه های الکترونیکی به اعضاء هیئت علمی و کتابداران جهت دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی الکترونیکی 12. تهیه ی گزارشات ماهانه و سالانه از کلیه ی واحدهای تابعه به منظور نظارت بهتر و کمک به حل مشکلات آنان 13. همکاری و هماهنگی با کارشناسان عرضه ی اطلاعات وزارتخانه در جهت اصلاح روندها و انطباق آن با نیازهای روز کاربران 14. اقدامات لازم جهت جذب و جابجایی نیروی انسانی کتابخانه ها در سطح دانشگاه 15. اطلاع رسانی منابع موجود در کتابخانه ها اعم از چاپی و الکترونیکی به کلیه ی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان جهت بهره گیری و استفاده از دانش و منابع موجود. 16. کمک به اعضاء هیئت علمی در امر تحقیق با تهیه ی مقالات و منابع علمی مورد نیاز اعم از پایان نامه، خلاصه مقالات، سمینارها، full text مقالات و ... جهت ارتقاء سطح علمی آنان در راستای کمک به طرح های تحقیقاتی 17. پیشنهاد تامین اعتبار لازم جهت تکمیل و توسعه ی کتابخانه های تابعه و تقویت سطح ارتقاء آن ها 18. برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مصوب با توجه به نیاز روز برای کلیه ی کتابداران واحدهای تابعه ی اداره ی کتابخانه ی مرکزی به منظور توانمندسازی آن ها اهداف: فراهم آوری، سازماندهی و ارائه ی خدمات دسترس پذیر منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز پژوهشگران، جهت پیشبرد امر آموزش و پژوهش کمک به برنامه های آموزشی دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی کمک به برنامه های پژوهشی دانشگاه گردآوری مواد کتابخانه ای اعم از چاپی و غیر چاپی و الکترونیکی انجام خدمات فنی (فهرست نویسی، سازماندهی و نمایه سازی) کلیه ی منابع کتابخانه راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی راهنمایی و مشاوره اطلاعاتی به محققان و پژوهشگران در امر تحقیق جامعه استفاده کننده از خدمات کتابخانه: 1. کلیه دانشجویان رشته های تحت پوشش دانشگاه در مقاطع مختلف 2. اعضای هیئت علمی شاغل اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و طرحی 3. کلیه پزشکان شاغل در دانشگاه 4. کارمندان شاغل در دانشگاه دارای مدرک کاردانی به بالا (در حد نیازهای تخصصی) 5. دانشجویان میهمان از سایر دانشگاهها. ارائه ی خدمات مشاوه ی اطلاعاتی: خدمات مشاوره و اطلاع رسانی پزشکی توسط کارشناسان کتابداری و اطلاع رسانی به اساتید و اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان محترم دانشگاه در ساعات اداری کتابخانه مرکزی ارائه می شود. خدمات ارائه شده به شرح ذیل می باشد: مشاوره و آموزش استراتژی های بازیابی اطلاعات از پایگاه ها و منابع اطلاعاتی مشاوره استفاده از نرمافزار کتابخانه تهیه و روزآمدسازی راهنماهای آموزشی در استفاده از منابع و خدمات کتابخانه ای
|
ریاست کتابخانه:
زهره سوری نظامی رئیس گروه کتابخانه مرکزی و تامین منابع دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی تلفن: 33295744 داخلی: 169 ایمیل: zohresorinezami@gmail.com آدرس پستی: زاهدان، میدان دکتر حسابی، بلوار جنت، پردیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، مجموعه آموزشی دانشکده پزشکی، کتابخانه مرکزی کد پستی: 9816743181
کارکنان: خدمات فنی 1. ثبت، سفارش و فهرست نویسی لاتین ندا فاتحی زاده کارشناس کتابداری پزشکی تلفن داخلی: 174
2.ثبت، سفارش و فهرست نویسی فارسی سارا نارویی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی تلفن داخلی: 176
3. پایان نامه ها، مجلات و نشریات نرگس رضایی کارشناس ارشد فیزیولوژی تلفن داخلی: 156
بخش امانت زهرا سلامتی کارشناس زبان و ادبیات فارسی تلفن داخلی: 174
طلعت کاظمیان کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی تلفن داخلی: 174
شهناز جنگی زهی کارشناس کتابداری پزشکی تلفن داخلی: 174 رضوانه شیبک کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تلفن: 05433295721 داخلی: 174 فاطمه شریفی کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تلفن: 05433295721 داخلی: 174 فاطمه ریگی کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تلفن: 05433295721 داخلی: 174
بخش مرجع ملیحه محمدیان کارشناس کتابداری پزشکی تلفن داخلی: 174
بهاره پورشهابی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی تلفن داخلی: 174 بخش اینترنت و اطلاع رسانی عباسعلی خراشادیزاده کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی تلفن داخلی: 174 محمود اتابکی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی تلفن داخلی: 174 امور اداری
پرویز سیامردی تلفن داخلی: 168 آدرس پستی: زاهدان، میدان دکتر حسابی، بلوار جنت، پردیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، مجموعه آموزشی دانشکده پزشکی، کتابخانه مرکزی
کد پستی: 9816743181 |
Change font color:
main color:
Secondary Color:
Change the background color:
Change the spacing between words:
Change the spacing between lines:
Change mouse type:
Change font
ColorBlind Warning